sunnuntai 28. kesäkuuta 2020


Lastaaja

Olen lastaaja tarhalla miljoonan lankun ja laudan
välissä taivaankannen ja kiskojen raudan
Olen liikkuva kone lihaksen ja luun
Lenkki ketjussa mekaanisen puun.

Minä muodostan yhden hikisen vaiheen
välissä metsän hongan ja pöydän aiheen
Minä korvaan näin yhden lastaustrukin
laudoiksi, lankuiksi sahatun tukin.

Tapulin laella vailla suoja-aitaa
nahkavörkkeli edessä, ilman paitaa
Tuhat kertaa taivun toisto on sama
Varteni taakan painon on rasittama 

Hikihelmen kuivaan otsalta suolaisen
käden selkään pyyhin, jano on, nuolaisen
Kumarrun alas ja ylös taas nousen
Suoraksi oikaisen selkäni jousen.

Lautataakan nostan ja perille kannan
alamiehelle rännillä pudotan, annan
Sitten uuden kerään, toistan samaa,
Liikettä yhtä työn turruttamaa.

Ränniholli,
pistoholli
antoholli,
kantoholli,
monttuholli

Saimme sen valmiiksi tapulin tämän
yhden lastausporukan tyhjäksi tyhjentämän
Istahdan hetkeksi, kohta alan taas hakea
kohdetta uutta, uuden tapulin lakea

Olen lastaaja, osanen tätä ihmistarhaa
Miete iltaan kulkee, tanssilavalle harhaa
Aurinko paistaa, käy henkäys tuulen
Poutapilveä katson, kiurun ääntäkö kuulen

Olen lastaaja, edustan miehen voimaa
osana konetta luojamme luomaa ja lukkaroimaa
Kohoo tapulit talojen korkuisina
Tuulee tuuleni raikkaina vapaampina.

Pentti Salmela

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti