Vastuullinen vapaus
Pari viime viikkoa on eri puolilla
maailmaa toisteltu iskulausetta ”Minä olen Charlie” ilmaisemassa lausujansa
puolustavan Charlie Hebdo-lehteä ja sen oikeutta pilkata kaikkea mikä
piirtäjien mieleen tulee. HS kertoo Angoulêmen sarjakuvamessuilla esiintyneen
Jean-Christophe Menun provokatiivisista ajatuksista. Siis juuri niin kuin
kyseisessä lehdessä tehtiin. ”Kun sanotaan ’Minä olen Charlie’, soitetaan Notre
Damen kirkon kelloja kuolleille, jotka vastustivat uskontoa. Kun sanotaan ’Minä
olen Charlie’ tehdään kansallissankareita ihmisistä, jotka paskansivat
sellaisten instituutioiden niskaan”.
En tunne tätä lehteä tai sen
tekijöiden missioita muuta kuin tämän hirmuteon aiheuttaman mediakohun yhteydessä
kerrotun. Oliko heidän tavoitteensa herättää ihmisissä kriittistä ajattelua vai
oliko pilkka itsetarkoitus? Tekivätkö he tottumuksia ja ajatustapoja
kyseenalaistavaa taidetta vai harjoittivatko elinkeinoa, jossa olivat nähneet
potentiaalista kysyntää? Vai etsivätkö itselleen huomiota samoin kuin heidän
tappajansa omalla tavallaan. Tiedämmehän, että mikä tahansa teko voidaan pukea
yhtä hyvin pyhimyksen viittaan kuin halveksittuun oman edun tavoitteluun. Heidän
tultuaan tapetuiksi, heistä on tiedotusvälineissä annettu kuva rohkeina kaiken
pilkkaajina, jotka joutuivat maksamaan korkeimman mahdollisen hinnan
ottamastaan vapaudesta.
Sananvapaus tarvitsee
toteuttajansa, puolustajansa, sankarinsakin. Ilman sitä demokratia ei eläisi.
Mutta kysyn kuitenkin; Mitä niin tärkeää on pilkkaamisessa ja toisten ihmisten
arvojen niskaan paskantamisessa, että sen harjoittajat pyhitetään kansakuntien
kunniakaappien päälle. Ja tätä kysyn ilman pienintäkään tarkoitusta puolustaa
heidän tappajiaan. Jos murhaajat nostivat itsensä Allahin tuomareiksi, heidän mielestään
väärintekijöitä vastaan, eikö saman tehnyt Charlie Hebdon pilkattujaan kohtaan?
Arvelen, että maailma ei kummankaan tekemisillä juuri paremmaksi tullut.
Jos näitä uhreja toisiinsa vertaan,
tulen johtopäätökseen, että pilapiirtäjät kuitenkin olivat toimineet
omaehtoisesti, harkinneet ja uhmanneet tietämäänsä riskiä. Sen sijaan heidän
tappajansa, sittemmin itsekin yhteisön itsepuolustuksen toimesta tapetuiksi
tulleet, olivat omaa vallanhaluaan toteuttavien rosvopäälliköiden aivopesemiä
ja hyväksikäyttämiä.
Palaan Menun sanoihin
sarjakuvamessuilla. ”Voimme sanoa ’Minä olen Charlie’ vain, jos pilkkaamme
ylikansallisia yhtiöitä, jotka tuhoavat tämän planeetan” hän sanoi. Kyllä, - mutta. Pitäisikö kuitenkin pilkka
osoittaa meihin itseemme? Meihin jotka annamme näille ylikansallisille
yhtiöille rahamme vastineeksi heidän markkinointimanipulaatiostaan ja
tuotteistaan ja suostumme heidän marioneteikseen. Meihin, jotka kaupan
hyllyväleissä valintoja tehdessämme tartumme mainoksin tajunnassamme tutuksi
tehtyyn tuotteeseen ajattelematta valintamme vaikutuksia. Näin toimimalla
olemme yhtä syyllisiä kuin nämä pilkan kohteeksi osoitetut planeetan tuhoajat.
Valmiin, teollisesti prosessoidun ruoan tuottama helppous voittaa vaikutukset
omaan tai kansantalouteen. Tuotteeseen markkinoinnissa liitetyt mielikuvat
voittavat valinnan vaikutukset elonkehän säilymiseen terveenä seuraavillekin
sukupolville. Riemuitsemme maidon marginaalisesta hinnanlaskusta voidaksemme
käyttää säästyneet eurot turhuuteen, joka tuhoaa luonnonvaroja ja tuottaa
väärään paikkaan joutuvia jätteitä, mutta jättää alkutuotannon harjoittajan
kaupan ylivoimaisen neuvotteluvoiman uhriksi. Pelkäämme geenimanipulaation
vaikutuksia hyvinvointiimme tai luontoon, mutta emme ymmärrä, että huutomme
halvan ruoan perään pakottaa tuotantoketjun etsimään tehoja joka portaassa, eniten
siellä missä neuvotteluvoima on heikoin. Miksi emme pilkkaa iltapäivälehtien
ruokinnasta ravittua sivistystämme, jonka tuottamalla arvostelukyvyllä käytämme
omaa sananvapauttamme?
Vapaus on aina suhteellista. Ei ole
vapautta tehdä sellaista joka rajoittaa toisen vapautta. Allahiin uskovalla ei
ole vapautta rajoittaa toisen nimiseen Jumalaan uskovan vapautta harjoittaa
uskoaan. Minkään uskonnon tai aatteen ei tule pilkata toisen uskoa ja
ajatuksia, sillä siten asettuu toisin ajattelevan vapauden toteutumisen
esteeksi. Meillä ei ole lupa käyttää luonnonvaroja siten, että sen seurauksena
jälkeemme tulevien oikeus siihen rajoittuu.
Sitä paitsi harmonia,
ennustettavuus ja vakaus on turvallisempi kuin konflikti, pilkka ja pelko –
myös ja varsinkin Suomen ja Euroopan Unionin ulkopolitiikan toimintaohjeena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti