tiistai 18. helmikuuta 2014

Kataja


Tuulen ja talven vuoks’ taivutan pääni
Minä kumartaa ymmärrän ylempääni
Minä vaieten vuotan vaikean tovin
niukkuutta siedän, kylmäänkin sovin
Ja kevääseen herään taas laulusta rastaan
Nostan ylpeenä latvani valoa vastaan

Muut kuivuuttaan taipuivat maahan lakoon
minä tungin juureni kallion rakoon
Muut kurotti ylemmäs auringon valoon
minä tyydyin vähempään, nöyrään oloon
Muut kaatuivat maahan katkennein latvoin
minä pystyssä pysyin ja elämää jatkoin
Mitä onni on?
Sainhan pienten kohtalon
Muut yleni latvoin ylvin
Minä pienen marjan maahan kylvin
Niin elin
ja onnessa tavoitin tasapelin

Sitten ne tulivat konemoottorein, sahoin
runteli runkomme, maatamme pahoin
Ne tulivat haluten puhdasta puuta
Minut tallasvat yli toki himoiten muuta
Puut veivät pois, meitä risuja sättivät
Minut raiskion keskelle yksin jättivät

Mut maahan polkea voitte ja nousen taas
Ovat juureni tiukassa kiviroutamaas
Minä tunnen tunnot vähäisen väen
Kivun kestossa ainoan voimamme näen
Suuren tarhurin tarhassa osan sain pienen
Kaiken kestävän, sitkeän mallina lienen
Loppuni toivon:
jousen kaarena olla,
sitten räiskyen palaa,
hetken lämpöä valaa
yksinkulkijan nuotiolla.


Pentti Salmela
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti